Děti se scházejí nejprve ve třídě Broučků. Zde se zdraví, poznávají, hrají si s kamarády jiných tříd, popř. relaxují v odpočinkových zónách. Děti si mohou hrát individuálně, ve skupinkách i kolektivně.
S příchodem třídní učitelky děti přecházejí do tříd Berušek a Motýlků. Zde pokračují spontánní činnosti, námětové hry, či aktivity v rámci týdenního tématu a připravené vzdělávací nabídky.
děti průběžně svačí a pokračují ve spontánních aktivitách.
Přivítání, sdílení, ranní rituály (sdílení zážitků z víkendu, emoční naladění dětí)
V pondělí probíhá motivace k činnostem v centrech pomocí diskuze, piktogramů, názorných ukázek, čtením příběhů, vyprávěním, kladením problémových otázek, využití metod kritického myšlení, evokace zážitků dětí apod. Pedagog navazuje připravenými aktivitami v centrech na prekoncepty dětí, které zjišťuje každodenním pozorováním ve volných, řízených i nepřímo řízených činnostech, dotazy, diskuzí apod. Přijímá názory a nápady dětí, umožňuje tak společné plánování s dětmi ke každému tématu. Svobodná volba aktivit je možná s ohledem na nutnost dodržování pravidla přiměřeného počtu dětí v jednotlivých centrech. V průběhu týdne se děti v jednotlivých centrech aktivit střídají.
Ranní rozcvička, zpěv s klavírem, s kytarou, sdílení v kruzích, sportovní hry, pohybové hry a prosociální hry, opakování říkadel, písní, rytmizace.
Děti si volí aktivitu, předškoláci jsou motivováni učitelkou do center školička, knihy a písmena, objevy a pokusy. Pedagog staví na silných stránkách dítěte, ale posiluje u dítěte i stránky slabé. Zejména u předškoláků dbáme na vyvážený, harmonický rozvoj všech oblastí. Formou zábavných úkolů je zařazována grafomotorika, orientace v prostoru, předmatematické dovednosti, zraková a sluchová analýza, syntéza, procvičovaná v určování prvních hlásek, vytleskávání slabik, přiřazování obrázků či písmen, skládání rýmů, poznávání protikladů. Rozvíjíme kognitivní schopnosti.
Děti hovoří o svých aktivitách. Zpětná vazba pedagoga je popisná, pozitivní, pro děti motivující. Reflexní kruh slouží k ocenění snahy, úsilí, povzbuzení k dalším pokusům v případě neúspěchu. Děti své práce, polytechnické výrobky, PL, výtvarná díla mohou vystavit a vzájemně se inspirovat. Rozestavěné stavby a konstrukce mohou zůstat vystaveny během týdenního projektu až do pátku.
Příprava na pobyt venku (hygiena, pitný režim, převlékání). Průběžné přecházení dětí po skupinkách do šaten. Podporujeme děti v samostatnosti a zvládání sebeobsluhy.
Hry na pískovišti, jízda na odrážedlech, koloběžkách, sportovní aktivity na prolézačkách. Péče o záhonky mateřské školy. Při chladnějším počasí, bahnitém terénu v zahradě MŠ, vycházky do okolí mateřské školy. Úklid sportovních potřeb, odrážedel, koloběžek, hraček na pískoviště, přesun do MŠ.
Po převlečení a hygieně děti obědvají. Samy si chystají podložky, příbory, skleničky, ubrousky, misky se salátem z přípravných vozíků na stůl. Nalévají si z malých konviček, umístěných na každém stole nápoje. Správně používají příbor, chodí si samostatně pro druhé jídlo do kuchyňky. Učí se požádat, poděkovat, určují si množství jídla. V závěru stolování po sobě uklidí své místo, nezkonzumované jídlo shrnují pomocí stěrky do zbytkových mís na vozících. Talíře, hrnky, misky, děti poklízejí na přípravný vozík.
Po vykonání hygieny se děti převlékají k odpočinku. Na lehátku je možné prohlížet časopisy, poslouchat relaxační hudbu, hrát si s osobní hračkou až do chvíle zpívání „Ukolébavky“ a četby pohádky.
Po vyslechnutí pohádky děti dle individuálních potřeb spí. Pokud dítě neusne, jsou mu po 20 min. nabídnuty klidové činnosti. Pedagogové se také mohou individuálně věnovat předškolákům a dětem s odkladem školní docházky.
Následuje hygiena, převlékání a průběžná svačina.
Děti pokračují v zájmových činnostech ve třídách, některé odcházejí do kroužků, či se svými rodiči domů. V příznivém počasí upřednostňujeme pobyt na školní zahradě, využíváme přírodní zahradu a sportovní aktivity na kolech, odrážedlech, koloběžkách.
Děti ze tříd Berušek a Motýlků přecházejí do třídy Broučků, pokračují ve spontánních hrách a v průběžném úklidu herny až do příchodu svých rodičů. V případě pěkného počasí sportují na zahradě.
Režim dne se přizpůsobuje potřebě dětí dokončit činnost, je pružný, reaguje na aktuální, výjimečné situace vzhledem k programu mateřské školy, respektuje individuální možnosti a potřeby dětí. Spontánní, řízené i nepřímo řízené činnosti jsou vzájemně provázané a vyvážené v průběhu celého dne. Objevují se v průběhu celého dne