06:00
Spontánní aktivity
Děti se scházejí nejprve ve třídě Broučků. Zde se zdraví, poznávají, hrají si s kamarády jiných tříd, popř. relaxují v odpočinkových zónách. Děti si mohou hrát individuálně, ve skupinkách i kolektivně.
07:00 – 9:00
Spontánní aktivity
S příchodem třídní učitelky děti přecházejí do tříd Berušek a Motýlků. Zde pokračují spontánní činnosti, námětové hry, či aktivity v rámci týdenního tématu a připravené vzdělávací nabídky.
08:15 – 08:45
Průběžná svačina
děti průběžně svačí a pokračují ve spontánních aktivitách.
08:50 – 9:50
Komunitní kruh
Diskuzpřivítání, sdílení, ranní rituály (sdílení zážitků z víkendu, emoční naladění dětí)
Komunikační kruh
V pondělí probíhá motivace k činnostem v centrech pomocí diskuze, piktogramů, názorných ukázek, čtením příběhů, vyprávěním, kladením problémových otázek, využití metod kritického myšlení, evokace zážitků dětí apod. Pedagog navazuje připravenými aktivitami v centrech na prekoncepty dětí, které zjišťuje každodenním pozorováním ve volných, řízených i nepřímo řízených činnostech, dotazy, diskuzí apod. Přijímá názory a nápady dětí, umožňuje tak společné plánování s dětmi ke každému tématu.
Svobodná volba aktivit je možná s ohledem na nutnost dodržování pravidla přiměřeného počtu dětí v jednotlivých centrech. V průběhu týdne se děti v jednotlivých centrech aktivit střídají.
Řízené a nepřímo řízené aktivity
Ranní rozcvička, zpěv s klavírem, s kytarou, sdílení v kruzích, sportovní hry, pohybové hry a prosociální hry, opakování říkadel, písní, rytmizace.
Skupinové aktivity v jednotlivých centrech
- Výtvarný atelier
- Hudební aktivity
- Školička
- Dílna
- Objevy a pokusy
- Kostky a konstruování
- Stolní hry
- Dramatika
- Sportovní aktivity
- Domácnost – kuchyňka.
Děti si volí aktivitu, předškoláci jsou motivováni učitelkou do center školička, knihy a písmena, objevy a pokusy. Pedagog staví na silných stránkách dítěte, ale posiluje u dítěte i stránky slabé. Zejména u předškoláků dbáme na vyvážený, harmonický rozvoj všech oblastí. Formou zábavných úkolů je zařazována grafomotorika, orientace v prostoru, předmatematické dovednosti, zraková a sluchová analýza, syntéza, procvičovaná v určování prvních hlásek, vytleskávání slabik, přiřazování obrázků či písmen, skládání rýmů, poznávání protikladů. Rozvíjíme kognitivní schopnosti.
Reflexní kruh
Děti hovoří o svých aktivitách. Zpětná vazba pedagoga je popisná, pozitivní, pro děti motivující. Reflexní kruh slouží k ocenění snahy, úsilí, povzbuzení k dalším pokusům v případě neúspěchu. Děti své práce, polytechnické výrobky, PL, výtvarná díla mohou vystavit a vzájemně se inspirovat. Rozestavěné stavby a konstrukce mohou zůstat vystaveny během týdenního projektu až do pátku.
9:50
Příprava na pobyt venku (hygiena, pitný režim, převlékání). Průběžné přecházení dětí po skupinkách do šaten. Podporujeme děti v samostatnosti a zvládání sebeobsluhy.
10:00 – 11:55
Pobyt na zahradě
Hry na pískovišti, jízda na odrážedlech, koloběžkách, sportovní aktivity na prolézačkách. Péče o záhonky mateřské školy. Při chladnějším počasí, bahnitém terénu v zahradě MŠ, vycházky do okolí mateřské školy. Úklid sportovních potřeb, odrážedel, koloběžek, hraček na pískoviště, přesun do MŠ.
12:00 – 12:30
Oběd
Po převlečení a hygieně děti obědvají. Samy si chystají podložky, příbory, skleničky, ubrousky, misky se salátem z přípravných vozíků na stůl. Nalévají si z malých konviček, umístěných na každém stole nápoje. Správně používají příbor, chodí si samostatně pro druhé jídlo do kuchyňky. Učí se požádat, poděkovat, určují si množství jídla. V závěru stolování po sobě uklidí své místo, nezkonzumované jídlo shrnují pomocí stěrky do zbytkových mís na vozících. Talíře, hrnky, misky, děti poklízejí na přípravný vozík.
12:30 – 12:45
Příprava na odpočinek
Po vykonání hygieny se děti převlékají k odpočinku. Na lehátku je možné prohlížet časopisy, poslouchat relaxační hudbu, hrát si s osobní hračkou až do chvíle zpívání „Ukolébavky“ a četby pohádky.
12:45 – 14:00
Odpočinek a klidové činnosti
Po vyslechnutí pohádky děti dle individuálních potřeb spí.
Pokud dítě neusne, jsou mu po 30 min. nabídnuty klidové činnosti. Pedagogové se také mohou individuálně věnovat předškolákům a dětem s odkladem školní docházky.
14:15 – 14:45
Hygiena a průběžná svačina
Následuje hygiena, převlékání a průběžná svačina.
14:45 – 16:30
Spontánní činnosti
Děti pokračují v zájmových činnostech ve třídách, některé odcházejí do kroužků, či se svými rodiči domů. V příznivém počasí upřednostňujeme pobyt na školní zahradě, využíváme přírodní zahradu a sportovní aktivity na kolech, odrážedlech, koloběžkách.
16:00 – 16:30
Scházení jednotlivých tříd
Děti ze tříd Berušek a Motýlků přecházejí do třídy Broučků, pokračují ve spontánních hrách a v průběžném úklidu herny až do příchodu svých rodičů. V případě pěkného počasí sportují na zahradě.
Režim dne se přizpůsobuje potřebě dětí dokončit činnost, je pružný, reaguje na aktuální, výjimečné situace vzhledem k programu mateřské školy, respektuje individuální možnosti a potřeby dětí.
Spontánní, řízené i nepřímo řízené činnosti jsou vzájemně provázané a vyvážené v průběhu celého dne. Objevují se v průběhu celého dne